De protozoën en archaea inspireerden me om op heel kleine paneeltjes te gaan experimenteren en zo dit soort vormen in de verf te laten ontstaan. samen op een schildersdoek een interessante combinatie. (acryl)

Keuzes maken.

Na de inspiratie van de Archaea en de Protozoën heb ik mijn blik gericht op drogere elementen: korstmossen. Ze zijn ook prachtig en hebben een enorme overlevingskracht.

Zorgen om de toestanden in het midden-oosten. een herinnering van lang geleden, toen ik vrouwen aan het werk zag bij de restauratie van oude tempels, in kleurrijke sari's droegen zij manden met stenen gevuld over de stijgers van het bouwwerk.

 

Nu: vluchtenden in de woestijn. het zijn weer de vrouwen die de grootste lasten dragen

 

40 x 50 cm

 

Vanuit de stenen groeiden al heel snel korstmossen. Ik zie ze als de ontginners van het leven op aarde. Weten door te dringen in basalt is niet simpel. weten vol te houden en aan te passen aan de omstandigheden een reuzenklus. weten wij dat?

Uiteindelijk maakte hun doorzettingsvermogen een humuslaag en vormden de gassen die daaruit ontstonden een dampkring, werden meer gecompliceerde vormen van leven mogelijk.

Beseffen we dat?

 

heuvel op, 40 x 30 cm

bomen in de herfst, 40 x 50 cm

in het Bergse bos, 50 x 40 cm

Tussendoor – om niet helemaal te verstillen en te vereenzamen in dat proces – enkele urban sketches gemaakt, die zonder enige pretentie lekkere krabbels zijn die gewoon noteren wat het oog ziet. Soms zijn die best leuk (zie tekeningen).

Verder een rustige oefening met twee stillevens, gewoon op de keukentafel.

 

stilleven met water, wijn en druiven, 50 x 40 cm

stilleven met aardewerk uit 3 werelddelen, 50 x 40 cm

Daarna kwamen de korstmossen aan de beurt. Nog steeds lastig.

Ik smeet mijn innerlijke chaos op het aquarelpapier. Vlekken en bobbels, veel water en een mengelmoes aan materialen: verf, potlood, gesso, kaarsvet en zout, alles werd uitgeprobeerd.

Het werd een ongeorganiseerde zooi.

Precies wat ik nodig had.

Iets maken is: orde scheppen en kijken wat mogelijk is. En zo, al puzzelend, ontstonden de laatste twee aquarellen die mij genoeg vertelden over hoe verder te gaan op de ingeslagen weg.

het spel van de natuur, 40 x 50 cm

ecce homo, 40 x 50 cm


 

het is weer herfst.

inspiratie uit de tuin en uit de vruchten van het seizoen

twee aquarellen op bescheiden formaat

38 x 28 cm

 blad van de winde, bijna kantwerk dankzij het verval.

38 x28 cm

granaatappels, kastanjes en zaden van de stokroos, eerst heel realistisch, daarna wat vrijer met een tikje citroen.

afmeting: 50 x 40 cm.

voor-beeld van iets wat nog komt

wolf, 40 x50 cm

 

 

 

 

 

 

Vlinders, 30 x 40 cm

 Aan de rotte, 40 x 30 cm

Stilleven met Spaanse schaal, 40 x 30 cm

Boom, 40 x 50 cm

aquarel met collage - verwijzing naar de coronatijd

Wat gebeurde er in Aleppo?

40 x 30 cm

Image van Rotterdam, 40 x 30 cm

Kikker, 30 x 40 cm

 

Boom, 50 x 40 cm

Bergse Bos, 50 x40 cm

 

Natuur is de belangrijkste inspriratiebron voor een schilder. Niet om mooie schilderingen te maken, maar om te zien hoe het leven van onze planeet in elkaar zit, hoe zuinig we met haar zouden moeten omgaan.

Bergse Bos, 40 x 50 cm

eens begon het

en er was chaos      .....         en geweld

soms zoek ik naar meer helderheid en word ik heel erg streng.

deze drie aquarellen zijn daar een voorbeeld van.

de vier jaargetijden zie je door deze prent op 4 manieren te bekijken.

door de eeuwen heen